3EGolf
Image default
Marketing

Hoe een evenement promoten

Als je het een Facebook evenement opzet, dan blijf je waarschijnlijk zitten met de vraag  ‘zullen ze komen … of zullen ze?’.

Om het nogal voor de hand liggende te zeggen: zonder gasten is zelfs de meest perfect geplande gebeurtenis gedoemd te mislukken. Als je geluk hebt, heb je een beroemde beroemdheid als de belangrijkste attractie, die mensen naar je evenement zal trekken.

Maar wat als je die luxe niet hebt? Hoe haalt u het meeste uit uw Facebook evenement promotie, vooral met een krap budget? Het blijkt dat er veel strategieën zijn die je evenement kunnen helpen opvallen. Daarom verdient evenementpromotie een heel eigen hoofdstuk.

 

10 dingen die je nu kunt doen

 Laten we eens kijken naar 10 dingen om te onthouden bij het promoten van uw evenement.

1. Gebruik je evenementhashtag elke kans die je krijgt

Als je ons advies hebt opgevolgd, heb je de perfecte #Hashtag voor je evenement al gevonden en in je evenementpagina opgenomen. Het is tijd om de hashtag voor promotie te gebruiken!

Wanneer je je evenement noemt, maak er dan een gewoonte van om de hashtag van het evenement op te nemen. Dit geldt voor uw posts op sociale media, maar ook voor andere marketingkanalen en al het gedrukte materiaal. Het versterken van de hashtag helpt je evenement te verankeren en houdt het in de gaten van mensen.

Als je speciale sociale media-accounts voor je evenement hebt gemaakt, zorg er dan voor dat de account-bios ook je hashtag bevatten. De volgende sociale mediakanalen bieden native ondersteuning voor hashtags: Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en Google+.

Dat is niet alles. Mobiliseer uw deelnemers aan het evenement (zoals sprekers en artiesten); zorg ervoor dat ze de hashtag van het evenement kennen en stel voor dat ze het gebruiken wanneer ze over het evenement praten. Dat helpt je ook om hun doelgroep te bereiken.

Een woord van waarschuwing. Hoewel is aangetoond dat het toevoegen van een hashtag aan je tweets de betrokkenheid verhoogt, overdrijf het niet. Volgens Simply Measured krijgen berichten met meer dan twee hashtags uiteindelijk 32% minder betrokkenheid dan berichten met helemaal geen hashtags. Niemand houdt van een #HashtagSpammer.


2. Word slim over SEO

Veel mensen gebruiken Google om specifieke gebeurtenissen om hen heen te vinden. Hoe cool zou het zijn als je evenement in die zoekresultaten zou verschijnen?

Of u nu een verleidelijke beschrijving op uw evenementpagina schrijft, een blogbericht over het evenement publiceert of een persbericht publiceert, u kunt profiteren van een beetje SEO-liefde. 

Geen stress! SEO is geen magische zwarte doos. Het vereist geen diploma. Het komt erop aan om een ​​paar eenvoudige concepten te leren. Kortom, het draait allemaal om:

  1. Weten welke woorden mensen gebruiken om naar evenementen te zoeken

  2. Uw inhoud optimaliseren voor die zoekwoorden

Stel dat uw evenement een DJ en een dansvloer heeft. Als je weet dat mensen vaak zoeken naar ‘plaatsen om te dansen in Londen’, wil je die zin misschien gebruiken bij het beschrijven van je evenement.

Maar hoe weet je waarnaar mensen zoeken?

Grote vraag. Je hebt eigenlijk een aantal (gratis!) Hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek die je hier kunnen helpen. Om te beginnen, check out de toepasselijke titel Hulpprogramma voor zoekwoorden of Google’s eigen Zoekwoordplanner (dit vereist een AdWords-account, Het instellen hiervan is vrij eenvoudig).

 

3. Maak uw tickets gemakkelijk te kopen

Een groot deel van effectieve evenementpromotie is het ontmoeten van je ticketkopers waar ze zijn. Dat betekent dat het voor hen gemakkelijk is om tickets te kopen in elke omgeving waar ze zich al bevinden.

Dit bevat:

Ticketplatforms van derden

Als je je tickets verkoopt via een ticketplatform van derden zoals Billetto , moet je overwegen al je evenementen onder hetzelfde profiel te houden. Dat geeft mensen een super snel overzicht van al uw aankomende evenementen. 

Hier is een bijkomend voordeel. Iemand die een van je evenementen komt bekijken, kan in sommige van de andere geïnteresseerd raken. Of misschien hebben ze een vriend die geïnteresseerd is. Hoe dan ook, het is een geweldige manier om wat aandacht te geven aan alle evenementen die je organiseert.

Uw eigen website of blog

Als je al een website hebt, is het laatste wat je wilt dat mensen er vanaf klikken om kaartjes te kopen of zich te registreren voor je evenement. Ze moeten dat rechtstreeks op uw site kunnen doen.

Veel ticketaanbieders (waaronder Billetto) bieden u een ticketwidget die u kunt insluiten op uw site; op die manier kunnen mensen kaartjes kopen en zich registreren met slechts een paar klikken … en zonder uw online ruimte te verlaten.

 

Social media kanalen

Als je links naar je evenement op sociale media plakt, zorg er dan voor dat er in je bericht een oproep ‘Krijg tickets’ staat (en bij voorkeur op de pagina waarnaar je linkt).

Snelle tip: als je een Facebook-evenement maakt met behulp van je Facebook-pagina (in plaats van een persoonlijk profiel), kun je een directe link naar je evenementpagina in een apart veld ‘Ticket-URL’ plakken, zoals:

Op die manier krijgen mensen een link ‘Vind tickets’ op het Facebook-evenement, wat het kopen van tickets eenvoudiger zou moeten maken:

Het belangrijkste is hier: laat mensen niet meer klikken dan nodig.

4. Crowdsource uw marketingmateriaal

De bezoekers van uw evenement kunnen een goudmijn van geweldig marketingmateriaal zijn.

Als je al vergelijkbare evenementen hebt georganiseerd en een bestaand klantenbestand hebt, vraag je eerdere aanwezigen om foto’s of video’s van het evenement te posten. (Vergeet niet om hen te vragen om je evenementhashtag te gebruiken.) Niets is geloofwaardiger dan herinneringen aan je evenement van echte gasten.

Is dit je eerste evenement? Maak je geen zorgen! Je kunt in plaats daarvan een wedstrijd organiseren waarbij potentiële gasten foto’s en video’s kunnen indienen over een onderwerp dat verband houdt met je evenement en ze taggen met je evenementhashtag. Dat is een geweldige manier om buzz rond het evenement op sociale media te creëren. Winnaars kunnen gratis kaartjes, drinkbonnen of andere freebies krijgen.

Gefeliciteerd, je hebt nu geweldig materiaal dat je kunt gebruiken om het evenement te promoten.

5. Verkoop speciale tickets

Gewone oude vanilletickets zijn in orde. Maar als u echt wilt proberen uw verkoop te stimuleren, overweeg dan om dingen een beetje door elkaar te halen. Hier zijn slechts enkele van de “speciale” tickets die u kopers een zacht duwtje kunnen geven:

  • Early bird tickets
    Dit is een ticket met korting dat mensen beloont voor snel handelen. Stel een beperkt aantal tickets in voor vroeg te koop, geprijsd onder je standaard tickets. Mensen die uw “Early bird” -tickets kopen, kunnen geld besparen. Je krijgt wat vroege grip in het verkopen van je evenement. Het is een win-win.

  • Groepstickets
    Waarom uw gasten niet verleiden om hun vrienden mee te nemen? Maak het goedkoper om meerdere tickets als groep te kopen. Op deze manier hebben mensen een motivatie om het woord te verspreiden en iemand die ze kennen uit te nodigen, waardoor je wat gratis publiciteit krijgt in het proces.

  • Ticketbundels
    Als je eten, drinken serveert of een soort merchandise verkoopt tijdens je evenement, overweeg dan om deze te bundelen met een ticketaankoop. “Koop een kaartje en krijg je eerste drankje gratis aan de bar” is een aantrekkelijke waardepropositie. Het verkopen van ticketbundels helpt je ook om een ​​algemeen idee te krijgen van hoeveel mensen geïnteresseerd zijn in het voedsel en de merchandise die je aanbiedt.

  • VIP-tickets
    Hiermee wordt het concept van kortingsbonnen op zijn kop gezet. VIP-tickets kosten meer dan uw algemene toegangsbewijzen, maar degenen die ze kopen krijgen speciale privileges zoals betere zitplaatsen of een snellere manier om de zaal binnen te gaan. Wees creatief.

Speciale tickets kunnen wonderen doen voor uw evenementpromotie, dus verwaarloos ze niet.

6. Omarm sociale media

Je wist dat dit zou komen. Geen gids voor evenementpromotie zou compleet zijn zonder de vermelding van sociale media. Houd ervan of haat het, dat is waar de meesten van ons hun tijd doorbrengen.

Het is echter niet genoeg om te weten dat deze sociale mediasites bestaan. Je moet leren hoe je ze in je voordeel kunt gebruiken. Het belangrijkste is om jezelf te beperken tot een paar belangrijke kanalen in plaats van overal te zijn en jezelf te dun te verspreiden. Je publiek heeft waarschijnlijk een voorkeur sociaal kanaal, dus dat is een goede plek om te beginnen.

Over het algemeen kunt u als volgt de verschillende sociale kanalen gebruiken:

  • Facebook : dit is waarschijnlijk de plek voor je hoofdprofiel. Je kunt gedetailleerde updates over het evenement delen, een link ‘Tickets zoeken’ toevoegen (zoals we beschreven) en communiceren met je publiek.

  • Twitter : ideaal voor snelle, realtime updates zowel voor als tijdens het evenement. Een van de beste plaatsen om uw hashtag te gebruiken.

  • LinkedIn : als je evenement is gericht op een professioneel publiek, vind je dit hier. Er zijn communities van mensen die geïnteresseerd zijn in een specifiek onderwerp, dus zoek er een die past bij het hoofdthema van je evenement.

  • Instagram en Pinterest : deze zeer visuele kanalen zijn perfect voor het delen van een aantal teaser-afbeeldingen van het evenement — samen met die foto’s van je vorige aanwezigen waar we het over hadden gehad — en om mensen exclusieve foto’s achter de schermen van bijvoorbeeld een evenement te geven voorbereidingen en belangrijke sprekers of artiesten.

Social mediakanalen zijn ook perfect voor het uitvoeren van wedstrijden met ticket-weggeefacties of andere coole promoties. We komen hier later op terug.


7. Ga waar je publiek is

Proberen om verkeer naar je sociale kanalen of website te trekken is geweldig, maar je moet ook je potentiële gasten ontmoeten waar ze al rondhangen. Neem deel aan de lopende gesprekken op internet en vermeld uw evenement waar het zinvol is.

Een manier om dat te doen, is door gebeurtenissen uit het verleden op te zoeken die op Facebook lijken. Dan kun je op dat evenement de jouwe aankondigen. Vergeet niet om toestemming van de organisator te vragen. Beter nog, kijk of ze bereid zijn het namens u te plaatsen als beheerders. Op die manier krijgen eerdere deelnemers van dat evenement een melding over die van jou. Hoe cool is dat?

Maar stop niet bij Facebook. Elke stad heeft een actieve gemeenschap van mensen die geïnteresseerd zijn in specifieke soorten evenementen. Een eenvoudige Google-zoekopdracht onthult vaak forums en andere hangouts voor mensen die vragen over evenementen zoals die van jou. Raad eens? Je hebt gewoon toevallig het antwoord!

Overweeg een speciale aanbieding voor elke community of elk forum waarop je je evenement aankondigt om de deal te verfraaien.

Merk op dat ticketingsites — ja, inclusief Billetto — worden geleverd met een bestaande community van evenementbezoekers. Het eenvoudig publiceren van uw evenementpagina daar heeft het extra voordeel dat deze wordt blootgesteld aan potentiële gasten.

8. Activeer uw deelnemers

Raad eens wie enkele van je meest gepassioneerde voorstanders zijn? Uw evenement gasten! Ze vonden je evenement leuk genoeg om je aan te melden of kaartjes te kopen. Het zou niet veel moeite moeten kosten om hen te overtuigen om het te verspreiden.

Moedig hen aan om het evenement onder hun vrienden te promoten en uw hashtag actief te gebruiken wanneer ze erover praten. Misschien voel je je vrijgevig genoeg om ze wat drankbonnen of andere voordelen aan te bieden. Als u uw gasten laat zien dat u hen waardeert, zult u vaak merken dat ze meer dan bereid zijn om de gunst terug te geven.

Maar stop niet bij uw gasten. Je artiesten en sprekers hebben er belang bij om het evenement te promoten. Hoe meer mensen komen, hoe meer oogbollen hun act of presentatie zien, toch? U kunt hen betrekken bij uw promotie-inspanningen en teaser-video’s of foto’s opnemen die hun prestaties aankondigen.

Maak het sprekers en artiesten gemakkelijk om uw evenement te delen met hun bestaande volgers. Weet je nog die ticketwidget die we in # 3 hebben genoemd? Laat ze het op hun eigen site of blog gebruiken om tickets snel en gemakkelijk te kopen. Hun fans hoeven niet door te klikken naar een andere site. Slim.

9. Verbeter je e-mailmarketingspel

 Ja. Social media is tegenwoordig enorm. Maar onderschat de kracht van een geweldige mailinglijst niet. E-mail blijft trouwens het meest effectieve digitale kanaal dat er is.

Als je al een lijst hebt met deelnemers van een vorig evenement, is e-mail de perfecte manier om ze bij te werken aan je aanstaande evenement. Als dat niet het geval is, begin je er meteen een te bouwen. Voeg eenvoudig een manier toe waarop mensen zich kunnen aanmelden voor uw e-mailupdates op uw evenementpagina of site. Ze kunnen de nieuwste aankondigingen over het evenement ontvangen en je krijgt een directe communicatielijn naar je gasten.

Bedenk een stimulans om mensen zich aan te melden voor uw e-mailaankondigingen (bijvoorbeeld de eerste 100 die zich aanmelden, krijgen een ticket met korting).

Hier zijn slechts enkele ideeën over hoe u e-mail kunt gebruiken als hulpmiddel om het woord te verspreiden:

  • Aanbieding “Tell a friend” — als ze bijvoorbeeld drie mensen laten aanmelden, geeft u ze een speciaal groepstarief

  • Kondig aan wanneer speciale tickets — vroege vogel, laatste kans, enzovoort – in de verkoop gaan

  • Herinner hen aan lopende competities en weggeefacties op andere kanalen

  • Stuur ze exclusieve previews van uw sprekers, artiesten en activiteiten

  • Vraag om feedback via quizzen of enquêtes

Een vriendelijke herinnering: hoewel e-mail verreweg de krachtigste tool voor direct marketing in uw arsenaal is, moet u deze spaarzaam gebruiken. De inboxen van mensen zullen je daarvoor bedanken.

 

10. Run wedstrijden en weggeefacties

Maak gebruik van het competitieve karakter van mensen en hun verlangen om te winnen. Start regelmatig wedstrijden en weggeefacties via al uw belangrijkste marketingkanalen. Je tactiek hangt af van het kanaal. Hier zijn enkele tips om ze effectief te gebruiken:

Facebook

Je eerste verleiding hier kan zijn om een ​​wedstrijd ‘Deel dit evenement met vrienden’ of ‘Tag een vriend’ te organiseren. Jammer: Facebook is behoorlijk streng in competities waarbij mensen dingen moeten delen op hun persoonlijke profielen:

“Promoties kunnen worden beheerd op pagina’s of in apps op Facebook. Persoonlijke tijdlijnen en vriendenverbindingen mogen niet worden gebruikt om promoties te beheren (bijvoorbeeld:” deel op uw tijdlijn om deel te nemen “of” deel op de tijdlijn van uw vriend om extra vermeldingen te ontvangen “, en “tag je vrienden in dit bericht om mee te doen” zijn niet toegestaan). “

 

Laat dit je niet ontmoedigen. Hier zijn een paar dingen die u kunt doen:

  • Wedstrijd “Caption this photo”

  • “Stem op je favoriete [optie]” wedstrijd

  • Competities die mensen vragen om op een bericht te reageren (bijvoorbeeld “vertel ons waarom je het verdient om te winnen” of “met wie zou je dit evenement willen bijwonen”)

Wanneer uw gasten deelnemen aan uw wedstrijden, is er een kans dat uw evenement wordt blootgesteld aan hun vrienden en u helpt een nieuw publiek te bereiken.

 

Tweeten

Met Twitter kun je mensen aanmoedigen om je pagina te volgen en de concurrentie aan te gaan, dus gebruik dat in je voordeel. Bedenk wedstrijden die mensen aanmoedigen om creatief te zijn en met nieuwsgierige antwoorden op vragen of tweets over hun voorkeuren te komen.

Hashtags spelen hier echt een rol. Overweeg om je tweets vooraf te laten gaan met #WIN of #COMPETITION of je hele competitie op te bouwen rond een speciale hashtag die je evenement vermeldt (bijvoorbeeld # Tweet4 [YourEvent] tickets).

 

Instagram, Snapchat, Pinterest

Profiteer van het visuele karakter hiervan en bouw uw competities rond mensen die creatieve foto’s plaatsen. Moedig hen aan om uw hashtag of evenementlogo in hun foto’s te gebruiken.

Dit is een geweldige manier om fotomateriaal te verzamelen voor uw eigen marketing. Vergeet niet om in uw algemene voorwaarden duidelijk te maken dat u hun foto’s voor dit doel kunt gebruiken.

 

E-mail

We hebben al een wedstrijd ‘Tell a friend’ genoemd, maar daar hoef je niet te stoppen. Aangezien uw e-mailabonnees een beperkte subset van uw gasten zijn, moet u die exclusiviteitsfactor in uw wedstrijden spelen.

Doe alleen wedstrijden voor abonnees die freebies of kortingsbonnen uitgeven die ze elders niet kunnen krijgen. (Pssst, dergelijke “verborgen” wedstrijden kunnen ook werken als een goede stimulans om mensen ertoe aan te zetten zich in de eerste plaats aan te melden voor uw e-maillijst.)

Gefeliciteerd. Je moet nu weten hoe je je evenement kunt plannen, organiseren en promoten.

Gerelateerde artikelen

How Quickly Can You Assemble A Pop Up Display

Verkooptechnieken: de beste strategieën om beter te verkopen

Adverteren op een led reclamemast.

3eGolf.nl