De Ford Mustang is al jaren een begrip in de autowereld. Maar hoe is dat zo gekomen? In dit blog spijkeren we je kennis over de Ford Mustang van deze prachtige auto en heb jij bij de eerstvolgende verjaardag genoeg te vertellen om in het middelpunt van de aandacht te staan. Er is zoveel te vertellen over de Ford Mustang, onderdelen genoeg voor een heerlijk gesprek over nostalgie. Het prille begin van de Ford MustangIn het begin van de jaren 60 kwam de eerste Ford Mustang op de markt. Dit was destijds een 2-zitter die volgens de directie van Ford niet geschikt voor uitgebreide productie. De auto was namelijk ‘’futuristisch’’, gezinnen zouden deze auto nooit kopen. De directie wilde liever de focus leggen op de Corvette, hier paste namelijk wel meer dan twee mensen in. Het ontwerp van de Mustang heeft in de loop der jaren relatief weinig veranderingen gekend. In de jaren 60 was het ontwerp vrijwel gelijk aan die van vandaag de dag, met het paard als kenmerk. De auto is dan ook vernoemd naar de Amerikaanse paarden op de prairie. De Mustang werd tijdens de Wereldtentoonstelling voor het eerst aan de wereld getoond waarna het al snel een favoriet van autoliefhebbers werd. De Mustang modellen door de jaren heenKort gezegd kent de Ford Mustang zes generaties modellen:
Deze generatie was enorm populair. Op dag één van de verkoop waren er 22.000 orders geplaatst, in de eerste maanden steeg de verkoop naar 100.000 stuks.
De Ford Mustang werd in de loop der jaren alsmaar groter en groter. Door de oliecrisis van begin jaren 70 nam de vraag naar de Mustangs af, deze waren tenslotte benzineslurpend. Daarom werd in 1973 de nieuwe generatie Mustangs gepresenteerd, een kleinere versie. Ook deze versie was populair. In een periode van vijf jaar zijn er meer dan een miljoen over de ‘’toonbank’’ gegaan.
De derde generatie was meer dan de eerdere twee gericht op de Europese markt. De nieuwe generatie had namelijk een strakkere vormgeving. Net als de eerste twee generaties was de Mustang nog altijd populair, ook in Nederland. Toch was de toekomst niet volledig rooskleurig. Halverwege de jaren 80 leek het er even op dat de Mustang niet meer zou worden geproduceerd vanwege een mogelijke samenwerking met Mazda. Door protesten van fans ging dit uiteindelijk niet door.
De vierde generatie was een terugkeer naar herkenbare elementen van de allereerst Mustang, zoals het paard in de grille en driedelige achterlichten. De bestuurder- en bijrijder ruimte was ontworpen als een cockpit wat zorgde voor een scheiding tussen de bestuurder en de bijrijder. Door toenemende milieueisen was Ford genoodzaakt om de motor te vervangen en een zuinigere motor te plaatsen.
De vijfde generatie Mustangs is een nostalgische. Halverwege de jaren 00 kreeg de Mustang een jaren 60 look mee die door het publiek zeer werd gewaardeerd.
De nieuwste generatie had behoorlijk wat voeten in de aarde. Het ontwerpproces verliep niet heel erg soepel en de uiterlijke veranderingen vielen niet bij iedereen in de smaak. Desondanks waren de technische ontwikkelingen, waaronder een automaatversie en een zuinigere motor, revolutionair voor die tijd.
|
De Ford Mustang is al jaren een begrip in de autowereld. Maar hoe is dat zo gekomen? In dit blog ...

Tags: