De logistiek- en transportindustrie is toe aan innovatie. Een transportbedrijf zou namelijk naar de toekomst moeten kijken, vooral in tijden dat het minder gaat. Om dit goed te kunnen doen zul je data moeten inwinnen en hier volop gebruik van maken. Traditionele transportbedrijven hebben dit vaak al, maar doen hier meestal niks mee. Hartstikke zonde!
Verzamel relevante dataEr zijn veel verschillende soorten data die je kunt verzamelen om je supply chain efficiënter te maken. Denk hierbij aan statistieken over operationele problemen (bijvoorbeeld vertragingen of incidenten), het aantal trajecten waar vrachtwagens leeg of halfleeg rondrijden en terugkerende patronen in het laden en lossen van producten voor klanten. Deze drie datasets geven je bijvoorbeeld al meer inzicht over waar winst te behalen valt. Zo kun je gericht logistieke optimalisatie toepassen. Dit heeft natuurlijk als doel om kosten te besparen en de kans op operationele problemen te verkleinen.
Maak gebruik van strategische partnersDe meeste slimme vervoerders gaan samenwerkingen aan met andere partijen om nog meer omzet te draaien. Kijk bijvoorbeeld bij het versturen van pallets bij Quicargo, of in het geval van containers naar Uturn. Zij helpen traditionele transportbedrijven met het aanvullen van transportopdrachten, waardoor planners op een efficiëntere manier routes kunnen inplannen.
Investeer in integratiesEr zijn ontzettend veel tools die gebruikt kunnen worden om data in te zamelen. Natuurlijk zijn deze hulpprogramma’s niet goedkoop, maar de investering zal zich dubbel en dwars uitbetalen. Door de integratie aan te gaan krijg je namelijk steeds meer inzicht waar nog winst te behalen valt. Daarnaast levert het in veel gevallen tijdwinst op. Bijvoorbeeld met het verwerken van papierwerk en documenten. Die tijdwinst heeft vaak ook nog eens als gevolg dat de ervaring van de klant positiever wordt. De eindconsument zal namelijk merken dat het transportproces soepeler verloopt. Op deze manier creëer je dus een sneeuwbaleffect van positieve effecten op je supply chain. |
De logistiek- en transportindustrie is toe aan innovatie. Een transportbedrijf zou namelijk naar de toekomst moeten kijken, vooral in tijden ...

Tags: