Alles wat u ooit wilde weten over chocolaatjes

Chocolade bestaat al sinds de donkere eeuwen van de geschiedenis. Het werd gebruikt als voedsel en zelfs als afrodisiaca. Chocolade heeft zelfs veel gezonde voordelen. Chocolade zit vol met antioxidanten die vrije radicalen in ons lichaam bestrijden. Wat u echter over chocolade moet onthouden, is dat elk chocolademerk, verschillende hoeveelheden van deze antioxidanten verwerkt in de chocolade. Daarom, hoe donkerder de chocolade, hoe gezonder het voor u kan zijn. Laten we dus eens kijken naar enkele van de verschillende soorten chocolade die beschikbaar zijn.

Soorten chocolade

Er zijn twee soorten chocolade: puur en melk. Melkchocolade is zoeter dan pure chocolade, hoewel melkchocolade tot 70% minder cacaoboter kan bevatten dan pure chocolade. Pure chocolade bevat tot twee keer zoveel cacaoboter als melkchocolade, waardoor het aanzienlijk moeilijker te verkrijgen is in zijn puurste vorm. Veel pure chocolaatjes worden gemaakt met een verscheidenheid aan recepten op basis van melk, zoals ei, wit of soja. De chocolade die in deze categorie valt, bevat minder dan 2% cacaoboter. Melkchocolade bevat meestal het hoogste percentage cacaoboter.

Toevoegingen

Er zijn veel smaken en ingrediënten die aan chocolade kunnen worden toegevoegd om het aantal smaken en ingrediënten voor de consument uit te breiden. De meeste mensen zullen chocolade associëren met warme chocolademelk of hazelnoot. U kunt echter andere smaken, zoals vanille, aan uw chocolade toevoegen voor een extra smaakje. De meest voorkomende chocoladesmaken zijn: witte chocolade, die van zichzelf geen smaak heeft en typisch erg zoet is; pure chocolade met een sterke koffie- of notensmaak; en melkchocolade met melk of witte suiker. Het is mogelijk om elk van deze smaken te vervangen door andere melkvervangers of door ongezoete chocolade.

Zwitserse chocolade

Wat melkchocolade betreft, komt Zwitserse chocolade als beste uit de bus. Het bevat aanzienlijk meer vaste melkbestanddelen dan melk, wat het zijn zoete, romige textuur geeft. Maar in tegenstelling tot melk, die drie tot vier keer zoveel antioxidanten per portie bevat, heeft de donkere variant slechts ongeveer één procent. Daarom is het erg rijk aan antioxidanten, maar niet bijzonder gezond. Zwitserse chocolade is een van de gezondste chocoladesoorten. Het bevat twee tot drie procent meer melkbestanddelen dan Zwitserse, wat betekent dat het twee keer zoveel melk heeft als andere zoete chocolaatjes. Omdat melkbestanddelen in bulk aanwezig zijn, hebben ze een grotere antioxidantkracht dan ongezoete soorten. Daarom is melkchocolade een van de krachtigste chocolade-opties voor degenen die naar hun cholesterolgehalte kijken. Dit komt omdat het rijk is aan linalol, een antioxidant die voorkomt in rood vlees en dat de neiging heeft om het cholesterolgehalte te verlagen.

De lekkerste chocolade vindt u hier!

Bent u een liefhebber van chocolade? Neem dan eens een kijkje op de website van CandyOnline voor diverse merken en smaken! Bovendien kunt u op deze webshop ook nog heerlijk snoepgoed vinden!

https://www.candyonline.nl/
Terug naar boven