3EGolf
Image default
Vervoer en transport

Wereldwijd vliegtuig dat belemmert klimaatbeperking: WMO

Wereldwijd vliegtuig dat belemmert klimaatbeperking: WMO

De afwezigheid van zakenreizen vanwege de Covid-19-noodsituatie is niet alleen een probleem voor de luchtvaartindustrie, maar maakt zich ook zorgen over de klimaatvoorspellers. 

Sensoren, pc’s en correspondentiekaders geïnstalleerde bedrijfsstromen verzamelen en verzenden op natuurlijke wijze meteorologische waarnemingen naar grondstations, die zijn verminderd door de sterke daling van het luchtverkeer.

“In-flight schattingen van temperatuur, windsnelheid en peiling zijn een belangrijke bron van gegevens voor zowel klimaatverwachting als atmosfeercontrole”, stelt de Wereld Meteorologische Organisatie.

De in Genève gevestigde VN-specifieke organisatie zegt dat 43 vervoerders en een paar duizend vliegtuigen bijdragen aan het Aircraft Meteorological Data Relay-programma (AMDAR), dat meer dan 800.000 dagelijkse waarnemingen levert, bijvoorbeeld luchttemperatuur, windsnelheid en peiling, mugginess en zelfs verstoring.

In Europa zijn de bijdragende luchtvaartmaatschappijen Aer Lingus, Air France, British Airways, easyJet, Finnair, KLM, Lufthansa, Turkish Airlines, SAS en Wizz Air.

Hoe het ook zij, met dragers die over het algemeen een groot deel van hun armada’s vestigen vanwege reisbeperkingen die verband houden met het coronavirus, zijn die percepties eveneens lager.

WMO zegt dat in tal van delen van de wereld, met name in Europa en de VS, de hoeveelheid perceptie van vliegtuigen ergens in het bereik van de helft tot meer dan 80% is gedaald.

Lars Peter Riishojgaard, directeur van Earth System Branch bij de WMO-afdeling Infrastructuur, verklaarde: “op dit moment wordt verwacht dat het antagonistische effect van het verlies van percepties op de aard van items met klimaatschattingen matig bescheiden is. Hoe het ook zij, naarmate de afname van de toegankelijkheid van perceptie van vliegtuigklimaat voortschrijdt en zich uitbreidt, kunnen we een voortdurende vermindering van de niet-aflatende kwaliteit van de schattingen verwachten. ”

Afgezien van vliegtuigpercepties, gebruikt de WMO ook satellieten, grondstations, kaders voor oppervlaktecontrole en mariene podia om meteorologische informatie te verzamelen. Om te proberen de afwezigheid van vliegtuigwaarnemingen te compenseren, zenden sommige WMO-deelstaten, met name in Europa, meer radio’s uit op opblaasklimaten om meteorologische metingen te doen.

https://flight-tracking.org/

Gerelateerde artikelen

Onderdelen op en om het spoor vernieuwen doet u met spoormachines

Tips om de verhuizing voor te bereiden

Transportbedrijven moeten data beter gaan gebruiken

3eGolf.nl