3EGolf
Image default
Auto's en Motoren

De zelf rijdende stoomvoertuig

Een van de eerste “echte” auto’s werd in 1873 geproduceerd door de Fransman Amédée Bollée in Le Mans, die zelfrijdende stoomvoertuigen bouwde om groepen passagiers te vervoeren.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

De eerste auto ter grootte van een koets die geschikt was voor gebruik op bestaande wagonwegen in de Verenigde Staten was een stoomvoertuig dat in 1871 werd uitgevonden door Dr. J.W. Carhart, een minister van de Methodist Episcopal Church, in Racine, Wisconsin. Het bracht de staat Wisconsin er in 1875 toe om de eerste een prijs van 10.000 dollar aan te bieden voor het produceren van een praktisch alternatief voor het gebruik van paarden en andere dieren. Zij bepaalden dat het voertuig een gemiddelde snelheid van meer dan 8,0 km/u (5 mijl per uur) over een baan van 320 km (200 mijl) zou moeten aanhouden. De aanbieding leidde tot de eerste autorace van stad tot stad in de Verenigde Staten, die op 16 juli 1878 begon in Green Bay, Wisconsin en eindigde in Madison, Wisconsin, via Appleton, Oshkosh, Waupun, Watertown, Fort Atkinson en Janesville. Terwijl zeven voertuigen werden geregistreerd, begonnen slechts twee te concurreren: de ingangen van Green Bay en Oshkosh. Het voertuig van Green Bay was sneller, maar ging kapot voordat de race werd afgesloten. De Oshkosh beëindigde de 201 mijl (323 km) cursus in 33 uren en 27 minuten, en postte een gemiddelde snelheid van zes mijlen per uur. In 1879 kende de wetgever de helft van de prijs toe.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

1924 Doble Model E
Met stoom aangedreven wegvoertuigen, zowel auto’s als wagons, bereikten in het begin van de jaren dertig het hoogtepunt van hun ontwikkeling met snelstromende lichtgewicht ketels en efficiënte motorontwerpen. Ook de interne verbrandingsmotoren ontwikkelden zich tijdens de eerste wereldoorlog sterk en werden eenvoudiger en betrouwbaarder. De ontwikkeling van de hogesnelheidsdieselmotor vanaf 1930 begon ze te vervangen voor wagons, maar in het Verenigd Koninkrijk werd de ontwikkeling versneld door fiscale veranderingen die stoomwagons van de ene op de andere dag onrendabel maakten. Hoewel een paar ontwerpers bleven pleiten voor stoomkracht, vonden er na Doble in 1931 geen belangrijke ontwikkelingen in de productie van stoomauto’s plaats.

Na de Tweede Wereldoorlog
Of stoomauto’s in latere technologische tijdperken ooit herboren zullen worden, valt nog te bezien. Tijdschriften zoals Light Steam Power bleven ze ook in de jaren tachtig beschrijven. In de jaren vijftig was er belangstelling voor stoomturbines die aangedreven werden door kleine kernreactoren (dit gold ook voor vliegtuigen), maar de gevaren die inherent zijn aan kernsplijtingstechnologie deden deze ideeën al snel de kop opsteken.

Elektrische auto’s

Duitse Flocken Elektrowagen uit 1888, beschouwd als de eerste elektrische auto ter wereld.
Zie ook: Geschiedenis van het elektrische voertuig
In 1828 creëerde Ányos Jedlik, een Hongaar die een vroeg type elektrische motor uitvond, een kleine modelauto, aangedreven door zijn nieuwe motor. In 1834 installeerde de smid Thomas Davenport uit Vermont, de uitvinder van de eerste Amerikaanse DC-elektrische motor, zijn motor in een kleine modelauto, die hij op een korte cirkelvormige geëlektrificeerde baan liet rijden. In 1835 creëerde de Groningse hoogleraar Sibrandus Stratingh en zijn assistent Christopher Becker een kleinschalige elektrische auto, aangedreven door niet-oplaadbare primaire cellen. In 1838 bouwde de Schot Robert Davidson een elektrische locomotief die een snelheid van 6 km/u (4 mijl per uur) bereikte. In Engeland werd in 1840 een octrooi verleend voor het gebruik van sporen als geleiders van elektrische stroom en in 1847 werden soortgelijke Amerikaanse octrooien verleend aan Lilley en Colten.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Bronnen wijzen op verschillende creaties als eerste elektrische auto. Tussen 1832 en 1839 (het exacte jaar is onzeker) vond Robert Anderson van Schotland een ruwe elektrische wagen uit, aangedreven door niet-oplaadbare primaire cellen. In november 1881 demonstreerde de Franse uitvinder Gustave Trouvé op de Internationale Elektriciteitsexpositie in Parijs een werkende driewielige auto met elektrische aandrijving. De Engelse uitvinder Thomas Parker, die verantwoordelijk was voor innovaties zoals de elektrificering van de Londense metro, de bovengrondse trams in Liverpool en Birmingham en de rookloze brandstofkoleniet, bouwde in 1884 in Londen de eerste elektrische auto in productie met behulp van zijn eigen, speciaal ontworpen, herlaadbare accu’s met hoge capaciteit. Maar anderen beschouwen de Flocken Elektrowagen uit 1888 van de Duitse uitvinder Andreas Flocken als de eerste echte elektrische auto. Elektrische auto’s genoten populariteit tussen het einde van de 19e en het begin van de 20e eeuw, toen elektriciteit een van de favoriete methoden voor de aandrijving van auto’s was, die een comfort en gebruiksgemak bood dat de benzineauto’s van die tijd niet konden bereiken. Vooruitgang in de interne verbrandingstechnologie, met name de elektrische starter, maakte dit voordeel al snel twijfelachtig; het grotere bereik van benzineauto’s, de snellere tanktijden en de groeiende aardolie-infrastructuur, samen met de massaproductie van benzinevoertuigen door bedrijven zoals de Ford Motor Company, die de prijzen van benzineauto’s tot minder dan de helft van de prijzen van gelijkwaardige elektrische auto’s verlaagden, leidde tot een daling van het gebruik van elektrische aandrijving, waardoor het gebruik van elektrische aandrijvingen effectief werd verwijderd uit belangrijke markten zoals de Verenigde Staten in de jaren 1930. Nochtans, de laatste jaren, verhoogde zorgen over het milieueffect van benzineauto’s, hoog – de laatste jaren, verhoogde zorgen over het milieueffect van benzine auto’s, hoog – het gebruik van elektrische aandrijving.

https://www.car-bags.com/nl/

Gerelateerde artikelen

Elektrische auto’s: 2030 doelstelling

Tips voor het verkopen van uw camper

Elektrisch rijden en laadpalen