exceller in zeer concurrende marktomstandigheden

 

Een onderneming presteert beter wanneer deze een succescolle bedrijfsstrategie volgt. De interne ontwikkelingen en de toetreding naar buiten worden bepaald door de strategie. We bespreken hier hoe een strategie kan worden aangepast aan concurerende markten, en hoe dit succesvol kan uitpakken.

 

 

Aan de basis van iedere onderneming ligt een strategie. Het maakt niet uit welk soort onderneming het betreft, de strategie blijft het fundament. Vanuit dit fundament worden de overige bedrijfsonderdelen geformuleerd. Zo kan het beleid zeer precies worden afgesteld en is deze andere voor iedere organisatie die een andere strategie hanteerd. Zo zijn er organisaties die zich richten op prijs, product of klantegerichtheid. Het goed afstellen van de onderdelen van een bedrijf op de strategie zorgt ervoor dat een bedrijf succesvol gerund kan worden.

 

De strategie wordt bepaald door de organisatie zelf en heeft het bedrijf dus geheel in eigen hand. Dit is ook een solide basis en zal niet zomaar aangepast worden. Er zijn echter zaken die wel vaak veranderen en die ook van invloed zijn op het succes van een bedrijf. Deze andere factoren kunnen aan de basis liggen voor veranderingen en moeten goed gemanaged worden.

 

Concurrentie

 

Een factor is de concurrentie. Dit is een belangrijke beinvloeder voor de strategie. Dit gaat dan vooral om de intensiteit van deze concurrentie. Er zijn markten waar deze concurrentie hoog is en markten waar deze concurrentie laag is. Dit zijn confronterende en niet confronterende markten.

 

Confronterende markten omvatten het grootste gedeelte van de huidige branches. Deze zijn namelijk oud en volwassen en bevatten veel spelers. Er woedt een strijd om marktaandeel en spelers op de markt moeten vechten om omzet te kunnen behalen. De mogelijkheden tot een hoge omzet of groei worden in deze markten erg gedrukt.

 

Anders zijn de niet-confronterende markten. Deze bevatten een veel lager aandeel aan gevaarlijke concurrentie. Deze markten bieden dan ook veel grotere kansen op winst en omzetgroei. In tegenstelling to confronterende markten zijn deze marketen vaak jong en liggen de kansen voor het oprapen. Je zult her minder snel in een concurrentiestrijd verwikkeld raken. Concurrentie is zelf nieteens altijd aanwezig op zeer nieuwe markten.

 

Op niet confronterende markten kan een bedrijf dus maximaal profiteren van de uitvoering van de strategie en algehele bedrijfsvoering.  Met de intiele missie en visie kan maximaal “geharvest” worden. Voor confronterende markten geld dit in de meeste gevallen niet, uitzonderingen daargelaten. Bedrijven staat vaak onder druk van winstverlies en zullen de strategie aan moeten passen aan deze marketen.

 

Strategie

 

Een bedrijf kan dan een confrontatiestrategie opzetten en uit laten voeren. Dit heeft consequenties voor het beleid omdat:

 

– Samenwerking ineens een enorme boost moet krijgen

 

– De bedrijfsstructuur een stuk platter moet worden

 

– Taakverdeling en coordinatie veranderd

 

– Multiple focus van strategien

 

– Alles staat in teken van eenheid en groepsverband

 

Wanneer een organisatie deze punten doorverwerkt in de bedrijfsvoering kan een beleid ontstaan dat beter bestand is tegen hoge mates van concurrentie. Dit kan echter wel leiden tot een substantiele mate van investeringen en een totale aanpassing van werkwijzen. Dit zijn dus ook voorwaarden bij het vaststellen van de geschiktheid van deze strategie. Verlies hierbij uw oude strategie niet uit het oog, dit is immers uw basis.

 

 

 

Bij Scripted kijken en analyseren wij of een een confronterende strategie iets voor u is. We bekijken de huidige situatie, de strategie en de markt, en proberen op basis daar van een geschikte strategie te formuleren voor uw organisatie. We verwerken deze gegevens in een strategisch marketingrapport, op maat voor u gemaakt. 

 

Wilt u meer weten over onze unieke manier van werken, klik dan hier

 

Teun Koldeweij

 

Oprichter Scripted Consultancy

 

 

 

https://www.scriptedconsultancy.com/blog/318518_excelleer-als-organisatie-in-concurrerende-markten

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.