Websites zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Voor elk bedrijf of onderwerp waar we in geïnteresseerd zijn pakken we onze telefoon of laptop om dit te googelen. En via google komen we terecht bij de website die het beste bij onze zoekopdracht past. Erg handig dus. Als gebruiker is dit een vorm van gebruikersgemak waar je meestal niet bij stilstaat. Ben je echter een website eigenaar en wil je graag veel bezoekers dan is het een ander verhaal. De meeste websites hebben het doel om mensen te informeren of om iets te verkopen. Soms ook allebei. Een website eigenaar steekt vaak veel geld en tijd in zijn of haar website en webbouw. Het is dan ook niet meer dan logisch dat men graag minimaal de investering eruit wil halen en hopelijk ook wat winst. En in veel gevallen is het beoogde doel heel veel winst. Om een website winstgevend of succesvol (of allebei) te maken, zijn bezoekers van essentieel belang. Zonder bezoekers is een website alleen maar interessant voor de eigenaar en beheerder. Iedereen wil dus het liefst een goed vindbare website met veel bezoekers. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat bezoekers op juist naar jouw website terecht komen? Zij kunnen immers uit een zee van websites kiezen. Zoekmachinemarketing is een must. Hier zijn een aantal methodes voor die ik hieronder zal toelichten.
SEO = Search Engine OptimalisationVerreweg de beste methodiek om bovenaan de zoekresultaten is SEO oftewel Search Engine Optimalisation. Het Nederlandse woord zoekmachineoptimalisatie legt eigenlijk al een beetje uit wat dit is. SEO zijn speciale technieken die kunnen worden toegepast om je website hoger in Google te laten verschijnen. De gemiddelde mens is lui van aard en uit menig onderzoek is gebleken dat we het liefst niet verder lezen dan de eerste drie opties die Google ons geeft. Deze technieken kan je jezelf deels aanleren via YouTube of via internetwebsites met tips. Een andere optie is om een professioneel bureau in te huren dat hierin gespecialiseerd is.
De perfecte websiteBij een goede website is niet alleen de vindbaarheid heel belangrijk maar ook een goede webbouw. Door een goede webbouw kan je namelijk herhaalverkeer creëren en blijven bezoekers langer op jouw website. Goede content en de juiste woordkeuze zijn heel belangrijk bij zoekmachinemarketing. Als je veel bezoekers hebt die ook nog eens lang blijven en vaker terugkomen, beland je niet alleen hoger in de zoekresultaten maar behoud je ook deze toppositie. Pick your battles is een tip die ik hierbij graag meegeef. Het kan namelijk zo zijn dat je graag zelf je content schrijft maar dit niet heel goed of snel kan. Dan is het beter om dit uit te besteden en je te focussen op andere aspecten. Op den duur betaalt de investering zichzelf weer terug.
Social MediaSocial Media is de nieuwe vorm van marketing die niet meer te omzeilen valt. Waar mensen een paar jaar terug het nog wat nieuwig vonden is de nieuwigheid er volledig vanaf. YouTubers en Instagrammers verdienen serieuze bedragen. Een groot deel van deze bedragen komt voort uit marketing campagnes. Om meer bezoekers te genereren op je website is het een idee om te investeren in de samenwerking met een influencer. Het garandeert je niet alleen bezoekers maar vooral de juiste bezoekers. Kies een influencer wiens volgers ook jouw doelgroep zijn en kijk of diegene bereid is om een link te plaatsen naar jouw website. Het voordeel hiervan is dat bezoekers die via Social Media binnenkomen bevorderlijk zijn voor jouw zoekmachinemarketing. Als je interesse hier ligt kan je natuurlijk zelf ook altijd je website delen op Social Media kanalen.
Aan de slagMet deze tips kun je een fijne start maken en na gaan denken over wat je wil bereiken met jouw website. Zijn er dingen waar je ontevreden over bent pas die dan aan en leg niet te veel druk op jezelf. Websites hebben tijd en investering nodig om te groeien en om vindbaar te worden en te blijven. De aanhouder wint! Welke manieren gebruik jij om je vindbaarheid te vergroten? Laat het ons weten in de reacties.
|
https://cherry-marketing.nl/ |