Oplossingen tegen rugklachten

Spaar je rug met deze handige tips!

De rug is de zwakke plek in het menselijk lichaam. Rugklachten zijn dan ook erg lastig. Spijtig genoeg komen ze heel vaak voor, tot 90% van de Nederlanders krijgt wel eens te maken met rugproblemen. In de meeste gevallen is er geen specifieke oorzaak aan te duiden. De pijn is vaak het gevolg van overbelasting of slijtage van de spieren en gewrichten. Met enkele kleine aanpassingen in je levensstijl kunnen heel wat rugklachten vermeden worden. Hieronder vind je enkele handige tips om je rug te sparen. Voorkomen is immers beter dan genezen, niet?

Een goede houding tijdens het tillen

Zware boodschappen uit de auto halen of je (klein)kinderen dragen. Het lijken onschuldige handelingen, maar ze kunnen grote gevolgen voor je rug hebben. Rugklachten ontstaan vaak door een verkeerde of een te grote belasting van je rug. Til je in een verkeerde houding of til je meer gewicht dan je rug kan verdragen, kan dit je rug erg beschadigen. Gebruik daarom steeds je benen om voorwerpen op te heffen en ga goed door je knieën. Hou de last zo dicht mogelijk bij je lichaam. Span je buikspieren aan en hou je rug steeds recht. Alleen door op deze manier te tillen, zal je rug niet overbelast worden.

Ergonomie op je werk

Breng je het grootste deel van je dag zittend op het werk door? Probeer dan voor voldoende beweging te zorgen. Een slechte doorbloeding, waaruit botontkalking kan ontstaan, is namelijk vaak het resultaat van zittend werk met weinig beweging. Bij een kantoorjob zou je daarom minstens 2 uur per dag moeten staan. Verder is een goede (werk)houding enorm belangrijk. Een bureaustoel met ergonomische eigenschappen is daarbij onmisbaar. Dit type bureaustoel is naar het menselijk lichaam ontworpen en biedt stevige ondersteuning en voldoende bewegingsvrijheid aan. Je lichaam is immers niet gemaakt om te zitten, we willen beweging en variatie. De ergonomische bureaustoel sluit perfect op je lichaam aan. Laat je steeds bijstaan door een ergonomisch adviseur, hij zal je tonen wat de juiste ondersteuning is en hoe je dit instelt. Dankzij de ergonomische bureaustoel zal je klachtenvrij werken, waardoor ook je productiviteit enorm zal stijgen.

Verstevig je spieren

Een van de meest effectieve manieren om rugklachten te voorkomen of te verminderen, is sporten. Sporten verstevigt je spieren, wat de stabiliteit van je lichaam versterkt. Een goede conditie is daarom enorm belangrijk voor een gezonde rug. Zwemmen, fietsen en wandelen zijn erg rugvriendelijke sporten. In het water weeg je minder, waardoor je rug minimaal belast wordt. Korte fietstochtjes van een half uurtje zijn ook geschikt, net zoals een verfrissende wandeling in het bos of in het veld. Zorg tijdens het fietsen steeds voor een rechte rug en vermijd heuvelachtige landschappen tijdens het wandelen!

Kies voor de juiste schoenen

Je voeten zijn de basis van je lichaam. Ongepaste schoenen liggen daarom heel vaak aan de oorzaak van rugpijn. Kies daarom tijdens het sporten steeds voor schoenen die bij de sporttak passen. Hardlopers hebben bijvoorbeeld extra dempende schoenen nodig, terwijl je bij het fitnessen eerder voor een lichte schoen zal kiezen. Ook op je werk is geschikt schoeisel enorm belangrijk. Bij staand werk passen veterschoenen met een goed voetbed. Vrouwen moeten verder zo min mogelijk tijd op hoge hakken lopen. Hoe hoger de hak, hoe groter de kans op problemen!

Let op je gezondheid

Een gezonde levensstijl zal je heel wat rugklachten besparen. Let ten eerste op je gewicht. Overgewicht leidt tot een hoge druk op je tussenwervelschijven, wat veel rugpijn kan veroorzaken. Verder moet je stress vermijden. Stress vertaalt zich na een bepaalde tijd steeds in fysieke klachten. Vooral werkstress is een boosdoener. Hoe ergonomisch je werkplek ook is, stressvol werk zal telkens weer tot rugproblemen leiden. Zorg verder voor voldoende rust en ontspanning. Slaap ´s nachts op een ergonomische matras die de natuurlijke vorm van je wervelkolom in stand houdt. Verkeer je in een goede gezondheid, zal je ook gelukkiger zijn. Wist je dat er een fenomeen bestaat dat psychische of emotionele overbelasting heet? Dit betekent dat je spieren steeds aanspannen, ook tijdens je slaap, als je niet lekker in je vel zit. Dit leidt op zijn beurt weer tot een overbelasting van je rug.