Hoe profileer je jouw bedrijf online?

Hoe je jouw bedrijf online profileert en waar je begint

 

Dit artikel is bedoeld om MKB bedrijven meer informatie en handvatten te geven om hun bedrijf online te profileren. Vooral de eerste stap naar online succes is lastig. Vaak weet je niet waar je moet beginnen, wie je in moet schakelen en waar je je aandacht over moet verdelen.

Het is dan ook een lange weg dus verwacht niet het eerste jaar al volledig klaar te zijn! Sterker nog begin je hieraan, dan ben je er nooit klaar mee en is het belangrijk altijd te blijven innoveren. 

Waar begin je mee en welke strategie kan je het beste volgen?

 

Laten we vooropstellen dat er niet één strategie is waar je gegarandeerd succes mee kan behalen. Je zal moeten kijken welke strategie het beste past bij jouw bedrijf.

Voordat je begint met het bepalen van een online strategie is het verstandig om heel kritisch te kijken naar je eigen bedrijf; wie ben ik, wat doe ik, wat doen mijn concurrenten, ben ik onderscheidend genoeg, spreken mijn online kanalen dat ook uit en ga ik daar online het verschil mee maken?

Heb je dit inzichtelijk gemaakt? Dan kunnen we verder gaan kijken naar de eerste stappen. Twijfel je of je online kanalen genoeg aanspreken? Neem dan eens contact op met een bedrijf met de expertise in huis om je te helpen met de juiste uitstraling. Vaak is een eerste gesprek kosteloos en zit je nog nergens aan vast.

De eerste stap naar succes: je doelgroep bepalen

 

Als je online succes wilt behalen moet je eerst weten wie jouw doelgroep is en hoe je deze kan bereiken. Een doelgroep kan opgebouwd zijn uit demografisch kernmerken. Denk bijvoorbeeld aan: 

  • Particulieren of bedrijven
  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Woonplaats
  • Beroep

Nadat je jouw doelgroep hebt bepaald kunnen we gaan onderzoeken hoe je deze online bereikt. Pas dan kun je de juiste marketingstrategie bepalen. Neem nou particulier en leeftijd als voorbeeld. Als je kijkt naar een goede social media strategie, dan kijk je automatisch naar leeftijd.

Zitten jouw klanten in de leeftijdscategorie tussen de 20 en de 39 jaar, dan is het verstandig om Facebook te gebruiken. Zijn je klanten jonger en moet ik hierbij denken aan een leeftijd tussen de 15 en de 19 jaar? Dan zou ik eerder gaan kijken naar kanalen zoals Instagram, Snapchat en Tik Tok. Dat betekent niet dat je facebook volledig moet uitsluiten, want hoe meer bereik des te beter, alleen kan je de focus wel bepalen.

Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de afgelopen jaren het aantal jongeren ‘die gebruik maken van facebook’ flink zijn afgenomen. Ga je hier als bedrijf volledig op inzetten terwijl jou doelgroep veel meer gebruik maakt van andere kanalen, dan sla je de plank dus volledig mis!

Zie afbeelding:

Kanttekening bij doelgroepanalyse

Demografische kenmerken zijn vrij makkelijk te achterhalen. De vraag is echter, waarom zijn deze kenmerken belangrijk? Vaak ben je op zoek naar onderliggende, sociale kenmerken van een doelgroep. Interesses, hobby’s, normen en waarden. Dit zijn de kenmerken waar bekende merken zich vooral op richten. Het is de reden dat je met Kerstmis aan Coca Cola denkt en bij luxe koffie aan Nespresso.

Welke vervolgstappen kan ik nemen voor nog meer online succes?

 

Als je weet wie jou doelgroep is en weet welke kanalen ze gebruiken gaat het echt beginnen! Je gaat je inlezen over de kanalen die je gaat gebruiken en ontdekt de mogelijkheden van het desbetreffende kanaal.

Als je de juiste marketingmix inzet heb je een grotere kans op het bereiken van jouw doelgroep en daarmee maak je dus een grotere kans op online succes. Begin je net? Begin dan met maximaal 2 kanalen en ga eerst eens kijken wat er gebeurt en wat de resultaten zijn. Je zal namelijk merken dat het optimale resultaat niet vanzelf komt en dat je gaandeweg moet gaan bijsturen.

Ga ik mijn marketing zelf doen of besteed ik het uit?

 

Je wilt meer online succes en je hebt nu een goede indruk van de stappen die je daarvoor moet zetten. Doe je dit zelf : of neem je een online marketing bedrijf in de arm om dit voor je te doen? Stel jezelf de volgende vragen om je te helpen bij het maken van je keuze: 

  • Hoeveel kennis heb ik al?
  • Hoeveel moeite kost het me om mijn kennis uit te breiden?
  • Ben ik bereid om hier tijd en moeite in te steken?

Als je er zelf in geïnteresseerd bent en je haalt je meeste klanten uit online kanalen kan het de moeite zijn om een aantal werkzaamheden zelf op te pakken. Onderschat echter nooit de complexiteit van online marketing en de tijd en energie die het kost om je kanalen op te zetten, te onderhouden en uit te breiden. De concurrentie is moordend en je moet tijd, geld en moeite blijven investeren om bij te blijven. Heb je hier de tijd niet voor of moet je je aandacht verdelen over verschillende bedrijfsonderdelen? Dan is het uitbesteden van je online marketing de overweging absoluut waard.

Waar let je op bij het uitzoeken van een marketing bedrijf?

 

Veel bedrijven profileren zich als een goed online marketing bedrijf. Als je op zoek gaat naar een online marketing bedrijf kan je het beste kijken of je online reviews kunt vinden. Slechte ervaringen met een online marketing bedrijf worden meestal online gedeeld. 

Je kunt ook altijd vragen om een keer kennis te maken met een bedrijf. Heb je daar een goed gevoel bij en wil je een samenwerking starten; begin dan klein en kijk hoe het uitpakt. Zie je dat je groeit en zie je verbetering, dan kan je altijd nog uitbreiden.

Is een Google partner beter in online marketing?

 

Je komt veel online marketingbureaus tegen die zich vol trots presenteren als Google partner. Is dat een meerwaarde? Niet persé. Je wordt namelijk google partner als jouw klanten genoeg geld uitgeven aan Google Ads en dat heeft niks te maken met de kwaliteit dat het bedrijf levert. Pas ook op met bedrijven die prat gaan op de vele certificaten van hun medewerkers. De antwoorden van de toetsen die er gemaakt moeten worden voor het behalen van de certificaten kun je vaak online vinden.

 

http://allinone-media.nl

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.