VoIP versus vaste lijn: wat is het verschil?

De huidige zakelijke omgeving ziet er heel anders uit dan een paar decennia geleden. De vooruitgang van communicatietechnologie mogelijk gemaakt door het internet heeft een aantal nieuwe manieren geïntroduceerd voor bedrijven om zaken te doen en werknemers om werk gedaan te krijgen.

Een aspect van communicatie dat het internet heeft getransformeerd is telefoondienst. Bij het vergelijken van VoIP vs vaste telefoondienst, is het belangrijk om te weten dat dit twee zeer verschillende technologieën zijn.

Kiezen welke de juiste is voor uw bedrijf, zal van grote invloed zijn op de manier waarop uw kantoor communiceert, hoeveel u betaalt voor telefoondiensten en welke services uw klanten en werknemers kunnen gebruiken.

Wat is een vaste lijn?

Wanneer mensen ‘vaste telefoon’ zeggen, bedoelen ze meestal een telefoon die een koperen, gedraaide koperdraad gebruikt en aansluit op een twee- of vierpolige muuraansluiting.

Over het algemeen is de technologie van koperdraad niet veel veranderd sinds de uitvinding eind negentiende eeuw werd uitgevonden. Vaste telefoons zijn gebaseerd op een analoge technologie die signalen uitzendt via een reeks uitwisselingen – fysieke schakelkasten – die gesprekken tussen twee telefoons verbinden.

Nadeel is dat dezelfde analoge verbinding het soort nieuwe functies beperkt dat serviceproviders kunnen introduceren. De meeste providers bieden alleen basisfuncties zoals wisselgesprek, nummerherkenning, voicemail, oproepblokkering.

Vaste telefoonbedrading kan chaotisch en onderhoud zwaar worden. Het kan ook kostbare ruimte innemen. Oude telefooncellen en telefoonkasten zoals die rechts afgebeeld, zijn nog steeds te vinden in veel kantoorgebouwen.

Ironisch genoeg staat bekend dat de vaste lijnen relatief betrouwbaar zijn, ondanks bedradingsproblemen zoals deze. Omdat vaste telefoonlijnen fysieke draadverbindingen gebruiken om oproepen te plaatsen en te ontvangen, zijn ze niet zo gevoelig voor onderbrekingen in de service en vertragingen van andere services.

 

Wat is VoIP?

VoIP staat voor Voice Over Internet Protocol. Dit is een zakelijke communicatietechnologie waarmee u via internet kunt bellen en gebeld kunt worden.

VoIP-eenvoudVoIP-telefoons maken geen gebruik van traditioneel getwist paar koperdraad. De telefoon is verbonden via dezelfde breedband internetverbinding die op een computer of router wordt aangesloten. VoIP-telefoons zetten oproepen om in digitale signalen binnen de telefoon zelf. Ze vertrouwen niet op de fysieke uitwisselingen die vaste lijnen doen.

De chaos van traditionele telefoonkasten gaat weg.

Omdat alles digitaal is en gebruik maakt van een internetverbinding, kunnen VoIP-serviceaanbieders een bredere en nuttiger reeks functies bieden waarmee bedrijven en hun werknemers productiever en efficiënter kunnen communiceren met hun dagelijkse communicatie.

Wat betrouwbaarheid betreft, is een goede VoIP-service afhankelijk van een snelle, beveiligde internetverbinding. Voordat u overschakelt naar VoIP, willen bedrijven ervoor zorgen dat hun internetverbinding voldoet aan de vereisten voor de VoIP-service. Alle zorgen over de bandbreedte moeten worden besproken met hun VoIP-provider. Het is een pluspunt als de VoIP-provider ook IT-services biedt.

 

VoIP versus vaste lijn vergelijken

Waarschijnlijk is de beste manier om VoIP vs vaste telefoonsystemen te vergelijken, te kijken naar vier belangrijke gebieden: functies, technologie, betrouwbaarheid en kosten.

Kenmerken

Zoals hierboven vermeld, zijn vaste telefoons beperkt tot alleen de meest elementaire functies, terwijl VoIP-telefoons een breed scala aan functies bieden, zoals een virtuele receptionist, voicemail-naar-e-mail, automatische oproepdoorschakeling, driecijferige nummers en nog veel meer.

Als geavanceerde functies die op meerdere kantoorlocaties, mobiele apparaten en in de cloud werken, belangrijk zijn voor uw bedrijf, is VoIP de enige manier om ze te krijgen.

 

Technologie

Hoewel het koperdraad en de infrastructuur voor de uitwisseling van vaste telefoonsystemen waarschijnlijk een tijdje zullen bestaan, is het belangrijk om te weten dat dit een legacy-systeem is dat veel telefoonbedrijven niet langer willen upgraden.

Digitale communicatie is hard op weg om de nieuwe standaard te worden in zowel de zakelijke als de consumententechnologie, en de meeste telefoonbedrijven hebben zich gecommitteerd om in de toekomst een digitale infrastructuur uit te bouwen.

 

Betrouwbaarheid

Het enige voordeel van vaste lijnen over VoIP-telefoons is hun betrouwbaarheid. Omdat aanbieders van breedbandinternet echter hun aanbod blijven verbeteren, zal de kleine kloof tussen VoIP en de betrouwbaarheid van vaste lijnen worden gesloten.

Als betrouwbaarheid een belangrijk onderdeel is van uw VoIP versus vaste-lijnevaluatie, praat dan met uw internetprovider om te zien welke opties beschikbaar zijn om ervoor te zorgen dat uw verbinding veilig is en voldoet aan de vereisten van welke VoIP-provider (s) u overweegt.

 

Kosten

Vaak is de doorslaggevende factor bij het overwegen van VoIP vs vaste lijn – VoIP is meestal 40-80% goedkoper dan bij traditionele vaste telefoondiensten.

Het hebben van meerdere vaste telefoons op een kantoor vereist iets dat een private branch exchange (PBX) wordt genoemd. Dit is een fysiek stuk hardware dat ter plaatse woont en tienduizenden euro’s kan kosten.

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.